7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
7771 JA
9401 BB
Discriminatie, helaas komt het nog steeds veel voor. Eigenlijk overal. Dus ook in de gemeente Hardenberg. Daar wilde de gemeente iets aan doen: een bewustwordingscampagne die zichtbaar is door de hele gemeente. Die vraag kwam bij COMcept terecht. De uitstraling en creatieve uitrol van de campagne bij VILLA5. Posters, stickers, praatplaten, social platen én een podcast.
Discriminatie is ook hier! COMcept ging aan de slag met het campagne concept. Na verschillende gesprekken met inwoners en in samenwerking met Kerngroep Kleurrijk Hardenberg, werd de slogan: “Discriminatie is ook hier!” bedacht. Een duidelijke boodschap: discriminatie komt óók in Hardenberg voor. En op meer plekken dan je denkt.
Met confronterende uitspraken op posters op verschillende plekken in Hardenberg laten we zien waar inwoners in het verleden gediscrimineerd zijn. Via de posters en een QR-code kun je de verhalen van inwoners achter de uitspraken luisteren in een podcast. Bij de uitstraling, ontwikkeling van middelen en de podcast kwamen wij kijken!
Een campagne moet opvallen. Daarom kreeg deze campagne een eigen stijl. De stijl mocht losstaan van de stijl van de gemeente Hardenberg, maar moest ergens wel herkenbaar zijn. De campagne had de naam: ‘Discriminatie is ook hier’.
In de campagne worden discriminatieverhalen gedeeld, die invulling geven aan de campagne. Dat komt achter ‘Discriminatie =’. Voorbeeld: Discriminatie = jezelf voordoen als hetero zodat je niet gepest wordt op school.
Opvallen met een campagne vraagt om passende content. Zeker bij een campagne als deze. Posters die echt opvallen langs de weg, deurstickers die direct een duidelijk statement maken. Een podcast die je luistert met je adem in. Omdat het om de boodschap en de woorden gaat, kozen we ervoor om enkel copy te gebruiken, geen (portret)fotografie.
Gemeente Hardenberg
Om de uitspraken op de posters meer diepgang en context te geven maakten we een podcast van 4 afleveringen. In die afleveringen vertellen inwoners over discriminatie die hen op een bepaalde plek is overkomen. De podcast kleedden we aan met animaties en presentatiebriefjes, zo paste het beeld direct binnen de campagnestijl.
Luister de eerste aflevering op Spotify.
Ook de discriminatiepraatplaat is een middel wat gericht is op verdieping. Quotes en vormentaal trekken de aandacht. Aan de zijkanten kozen we voor een rustige opmaak met de concrete informatie waar de inwoner wat mee kan. Dit middel is te vinden bij bijvoorbeeld de bibliotheken in de gemeente.
De complete set aan middelen hebben we drukklaar of digitaal bruikbaar opgeleverd. Zo kon de communicatieafdeling van de gemeente Hardenberg direct zelf aan de slag met de uitrol.
Nynne Allema (VILLA5). Lees over haar persoonlijke connectie met de campagne.
Kijk op hardenberg.nl/discriminatie voor alle (video)podcastafleveringen of luister de eerste aflevering op Spotify.